|

Intervju med Sarah Engell

Sarah Engell är mest känd för sina kritikerrosade och prisvinnande noveller för unga vuxna, men hennes senaste bok, ”Den kinesiska tvillingen”, är en mörk, intensiv och spännande roman för vuxna.

Redan innan boken hade publicerats i Danmark såldes rättigheterna till fem länder. Läsarna fångades av huvudkaraktären Eva, som börjar nysta i flera oförklarliga händelser som har skakat invånarna i det lilla samhället på Jylland i Norra Danmark.

”Jag älskar böcker som är spännande på ett thriller-likt sätt och jag ville undersöka klaustrofobin som infinner sig när du inte riktigt kan lita på människorna i din närmsta omgivning”, säger Sarah Engell.

”Det är något väldigt fascinerande med människor som gör helt galna saker som är bortom allt förnuft. Hur kan någon till exempel tycka att det är en bra idé att gå till en kyrkogård med en spade och gräva upp ett lik i nattens mörker?”

Är det annorlunda att skriva thrillers för vuxna än att skriva spänningsromaner för unga vuxna?

Det grundläggande arbetet är exakt detsamma. För mig var den stora skillnaden själva genren. Jag var väldigt medveten om att jag skrev en thriller, och därför var jag också väldigt angelägen om att det hela tiden skulle hända något, så att läsaren skulle vilja fortsätta läsa.

Jag försökte också avsluta varje kapitel med en cliffhanger, för att få läsaren att vilja läsa ett kapitel till. Jag vill att läsningen ska vara som en stor och obehaglig skattjakt där det finns ledtrådar på varje sida, förklarar hon.

Visste du från början att boken skulle bli så skrämmande som den faktiskt blev?

Jag visst inte från början att den skulle bli SÅ obehaglig, skrattar Engell, som själv blev tagen av den ondskefulla stämningen som tog form i boken medan hon skrev.

Bokens handling bygger på en idé jag hade, som i sig själv var ganska skrämmande, men där jag förstärkte effekterna enormt under vägen, säger författaren, som själv är mest skrämd av tanken på att människor som man tror sig känna plötsligt kan visa upp helt nya sidor och beteende.

Att människor i din närhet kan ha djupa, mörka hemligheter och ett slags parallellt liv, det är otroligt skrämmande. Att du plötsligt kan upptäcka att du ofrivilligt har levt en lögn, säger Engell.

Boken utspelar sig i en liten stad. Varför?

Först och främst valde jag miljön för att jag ville att det skulle vara en väldigt isolerad plats. Jag ville skapa ett persongalleri med människor som känner varandra väl och där polisen är bekant med huvudpersonen Eva redan från början. Den typen av närhet kan också enkelt tippa över till något som upplevs väldigt klaustrofobiskt. Miljön är också väldigt öde, eftersom jag tror att det hade varit svårare att komma undan med många av de saker som händer i boken om den hade utspelat sig i en storstad till exempel, säger Engell.

Mer om ”Den kinesiska tvillingen”

Ett lik grävs upp och försvinner. Ett barn kidnappas. En kvinna är spårlöst försvunnen. De enda spåren av gärningspersonen är några kinesiska tecken som lämnas kvar på brottsplatserna. Invånarna i det lilla samhället på Jylland skakas gång på gång av de fruktansvärda händelserna.

I stormens öga står Eva som kämpar för att få vardagen att fungera efter en svår personlig tragedi, samtidigt som hon försöker hålla ihop med sin man som plötsligt och oförklarligt blivit förlamad och inte längre kan ta hand om sig själv. Eva börjar själv att nysta i fallet för att försöka ta reda på vem det är som står bakom brotten i byn – och inte minst varför. Det visar sig snart att det förflutna spelar en oväntad roll i de hemska fallen …

”Den kinesiska tvillingen” är en intensiv spänningsroman om hemligheter och dolda sanningar, skriven av den danska prisbelönta författaren Sarah Engell.

Liknande inlägg